Električni automobili

Drastične novine poput autopilota, električnog motora ili guma koje ne koriste vazdušni pritisak, samo su neke od mnogih stvari koje će možda biti neizbežne u bližoj ili daljoj budućnosti.

Foto: Pixabay

Od kada je početkom 19. veka patentiran prvi motor sa unutrašnjim sagorevanjem, automobilska industrija je prevalila veliki put i mnogo transformacija. 

Drastične novine poput autopilota, električnog motora ili guma koje ne koriste vazdušni pritisak (tzv. “pune gume”), samo su neke od mnogih stvari koje će možda biti neizbežne u bližoj ili daljoj budućnosti.

Negde sredinom 19. veka, ubrzo nakon pojave prvih automobila koji su koristili motor sa unutrašnjim sagorevanjem, pojavili su se i električni automobili. Oni su tada držali rekord u brzini i u ubrzanju, i tako je ostalo sve do početka 20. veka. 

Međutim, visoka cena, kratko trajanje baterije i dugo punjenje istih dovelo je do toga da ih je tržište brzo odbacilo. Naprosto nisu mogli da konkurišu automobilima na tečno gorivo. 

Razvojem elektronike, mašinstva i robotike, danas su električni automobili u nekim delovima sveta postali svakodnevna pojava. Sa sve većim porastom svesti o globalnom zagrevanju, uzrokovanom upravo emisijom štetnih gasova koje emituju automobili sa benzinskim ili dizel motorima, vozači su lako prihvatili električni automobil za koji ne moraju da plaćaju gorivno, cene održavanja su niske, a parking besplatan. 

Da ne pominjemo i velike subvencije države koje se daju u startu prilikom kupovine električnog automobila.

Foto: Pixabay

Gde je moj električni automobil?

Zašto ih onda ne viđamo i na našim ulicama, u Srbiji? Upravo zbog nekoliko stvari koje električni automobil i dalje drže “nedostižnim” za vozače u mnogim zemljama koje nemaju adekvatnu infrastrukturu za njih.

Glavni problem električnih automobila i posle 200 godina nije rešen, ili je u najboljem slučaju rešen “delimično”. U pitanju je trajanje baterije i njeno punjenje. Iako je kapacitet kod najnovijih električnih automobila povećan tako da sa prosečnom brzinom mogu da prelaze i po 400, 500 km, punjenje baterije do 100% kapaciteta nekad traje i do 2, 3 sata.

Ovo je rešeno stanicama za električno punjenje koje su raspoređene duž autoputa pored mnogih velikih parkinga, restorana ili hotela. Ali, potrebno je da se sagradi kritičan broj njih, kao i adekvatna podrška u vidu servisnih centara, prodavnica sa zamenskim delovima i ostale infrastukture.

Čini se da će ti problemi veoma brzo biti prevaziđeni. Popularno predloženo rešenje je induktivno punjenje – automobilska baterija se puni bežično duž određenog segmenta puta ispod kojeg se nalaze “punjači”.

Takođe, neke auto kompanije predlažu specijalne pumpe na kojima automobil stane iznad određenog mesta gde robot automatski izvuče ispražnjenu bateriju iz automobila i zameni je novom. Takav proces bi trajao koliko i dužina punjenja rezervoara kod “klasičnog” automobila. Sa druge strane, dosta se ulaže i u razvoj baterija, pa je i vreme punjenja sve kraće.

Foto: Pixabay

Prednost električnih automobila

Kod pitanja prednosti električnog automobila, odgovor je prilično jasan. Pre svega, oni ne zagađuju vazduh, tihi su, stabilniji su na putu i u krivinama jer im je centar mase dosta bliži zemlji (zbog težine baterije koja se nalazi sa donje strane vozila). 

Ovi automobili imaju veliki prostor za prtljag koji je, zbog veličine elektromotora, sada dostupan i sa prednje i sa zadnje strane, imaju ubrzanje 0 – 100 km/h koje se meri delićima sekunde, a kao što je već pomenuto – cene održavanja su niske i postoji značajna ušteda na gorivu.

Takođe, poseban segment mnogih električnih automobila je “autopilot”, koga predstavlja napredni softver koji u saradnji sa vrhunskim hardverom i senzorima, poput na primer Lidar-a, (napredno 3D skeniranje okoline laserom), podižu bezbednost na viši nivo, a vožnju većim delom automatizuju. 

Pored toga, mnogi bi se složili da su električni automobili i po dizajnu lepši od konvencionalnih automobila.

Svakako, bilo bi lepo jednog dana na ulicama nekog od naših gradova videti jednog Teslu: zašto da ne – možda model S. To bi značilo da se i naša zemlja priključila onim državama koje su prepoznale kvalitete i prednosti “zelenog” automobila.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *